راهکارهای تامین آب بدن در فرآیند روزه داری / توجه ویژه به وعده های سحری و افطاری

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین ، ساعات طولانی روزهای بهاری توام با گرمایی است که روز به روز بیشتر می شود. شاید شدت گرما به شدت گرمای تابستان و به خصوص ماه تیر نرسد اما به هر حال هوا گرم است. این گرمی در طول روز بیشتر احساس می شود؛ البته برای افرادی که روزه می گیرند. آنها ساعات طولانی برای ادای فریضه چیزی نمی خورند و نمی‌نوشند. دمای بالای هوا هم فشار بیشتری به آنها وارد می آورد و باعث می شود دچار ضعف و سستی شوند و نتوانند کارهای روزمره خود را به درستی انجام بدهند. کیفیت کار آنها در محل کارشان افت می کند و اگر هم شاغل نباشند حتی برای انجام دادن کوچک‎ترین کارهای روزمره نه حوصله دارند و نه توان کافی. اما چه اتفاقی می افتد که روزه داری تا این اندازه سخت می شود؟ چکار باید کرد تا این مشکل حل شود؟

دکتر مهربد احدپور متخصص تغذیه دراینباره به جام جم آنلاین گفت: توجه روزه داران به نوشیدن مایعات بسیار مهم است. تا زمانی که بدن آب کافی داشته باشد مشکلی پیش نمی آید اما کاهش مقدار آب در بدن برای سلامتی ضرر دارد و حتی خطرناک است. فردی که روزه می گیرد در بخش قابل توجهی از زمان شبانه روز به بدن خود آب کافی نمی رساند بنابراین باید برای آن برنامه ریزی کند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: باید در وعده های افطاری و سحری به اندازه کافی آب نوشید. اما توصیه اکید بر آن است که در هنگام افطاری فرد بلافاصله آب زیادی ننوشد. علاوه بر نوشیدن آب مصرف میوه های آبدار برای تامین آب مورد نیاز بدن توصیه می شود. نوشیدن شربت هم مناسب است البته به شرط اینکه به هیچ عنوان دارای شکر زیادی نباشد.

احدپور در ادامه گفت: نوع خوراکی ها و مواد غذایی که در وعده های سحری مصرف می شود نباید پرچرب، شور و پرحجم باشد. پرخوری در وعده سحرگاهی نه تنها کمکی به از بین بردن ضعف در طول روز نمی کند بلکه باعث تشنگی می شود که این مسئله یک فرد روزه دار را بسیار اذیت می کند. روزه داران گاه با یبوست شدید هم مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: البته به غیر از مایعات باید در وعده سحر از غلات و حبوبات هم استفاده کرد. افت قند خون در طول روز مشکلی است که بسیاری از روزه داران آن را تجربه می کند.

این متخصص تغذیه گفت: برای تامین مواد مورد نیاز بدن در طول روز باید از سبزیجات هم استفاده کرد. سبزیجات آب بدن را تامین و ویتامین مورد نیاز را نیز فراهم می کنند.

احدپور بیان داشت: در رابطه با وعده افطاری روزه داران باید این قانون را برای خود تعیین کنند که به محض وقوع افطار برای جبران تشنگی به هیچ عنوان آب سرد و یا هرگونه نوشیدنی دیگری را در حجم بالا ننوشند و علاوه بر آن از نوشیدنهای گازدار هم اجتناب کنند. بهترین انتخاب برای باز کردن روزه استفاده از مایعات گرم نظیر چای است.

وی یادآور شد: استفاده از خرما در افطار نیز بسیار توصیه می شود. خرما حاوی قند، فیبر و پتاسیم است اما در مصرف آن هم باید میانه روی کرد. افطار وعده ای است برای باز کردن روزه اما برخی آن را پای وعده شام می گذارند.

متخصص تغذیه گفت: تبدیل کردن افطاری به وعده شام، پرخوری در آن و مصرف غذاهای چرب و سنگین تبعات زیادی برای فرد روزه دار دارد.

احدپور در پایان گفت: روزه داری باید و نبایدهایی دارد که باید به آنها عمل کرد تا روزه داری برای افراد مشکل نشود و تبعات منفی جسمانی به دنبال نداشته باشد.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید